Az online marketing lényegében a termékek és szolgáltatások népszerűsítését és értékesítését jelenti valamilyen online médiumon keresztül.
A marketing online formái már évekkel ezelőtt elkezdték leváltani a hagyományos alternatívákat, és számos újonnan alapult vállalat manapság kizárólag elektronikus módon népszerűsíti kínálatát célközönségének (mert tisztában vannak az online marketing előnyeivel).
De hogyan jutottunk el odáig, hogy egyes cégek már nem is törődnek a „hagyományosnak” számító marketingformákkal (televízió, rádió, nyomtatott média)? Hogyan formálta át a digitális forradalom a marketing világát? Ezzel az evolúciós folyamattal foglalkozunk mai cikkünkben!
Az online marketing hajnala
Az „online marketing” fogalma először az 1990-es években kezdték el emlegetni. Ekkor terjedt el az internet a fogyasztói körökben és vette kezdetét egy új korszak a Web 1.0 jóvoltából.
A Web 1.0 lehetővé tette a felhasználók számára, hogy információkat keressenek az interneten (azonban az információk megosztására még hosszú éveket kellett várniuk). Ekkoriban még a marketingesek sem voltak biztosak az új, digitális platform jövőjében, hiszen eleinte nem volt jelen minden egyes háztartásban. Egyszerűen nem tudták, hogy megéri-e foglalkozniuk vele.
1993-ban aztán elkészült az első kattintható banner, amelyet követően a HotWired (az első kereskedelmi online magazin) bannerfelületeket vásárolt meg, méghozzá hirdetési célokból. Ettől a pillanattól kezdve a marketing lassan elkezdett átterjedni az internetre is. 1994-ben aztán egyre több technológia jött létre az online piac számára.
Web 1.0 – A Yahoo!, a Google és az MSN születése
Szintén 1994-ben jelent meg a „Jerry's Guide to the World Wide Web” („Jerry Útmutatója a Világhálóhoz”), amelyet Jerry Yang hozott létre. A webhely eleinte lényegében egy webhelyekből álló lista volt, és csak később alakították át keresőmotorrá – ez lett a Yahoo!
A Yahoo! működése első évében közel egymilliós látogatottságot könyvelhetett el. Ez rövidesen arra ösztönözte a márkákat, hogy megpróbálják úgy optimalizálni webhelyeiket, hogy azok minél jobb helyezéseket érjenek el a keresőmotorok találatai között. A keresőoptimalizálás, vagyis a SEO tehát szinte egyidős az online marketinggel.
1996-ban további keresőmotorok jöttek létre, mint például a HotBot, a LookSmart és az Alexa.
1998-ban aztán megjelent a Google, a Microsoft bemutatta az MSN keresőmotort, a Yahoo pedig a saját webes keresőjét.
2000-ben az internet buborék kipukkadt, és az összes kisebb keresőmotor vagy feledésbe merült, vagy megszűnt létezni, így a keresőpiac a tekintélyesebb óriások kezébe került.
Az online marketing világa 2006-ban a feje tetejére állt, amikor kiderült, hogy a keresőmotorok forgalma egyetlen hónap alatt 6,4 milliárdra emelkedett. Hogy lépést tudjon tartani a Google és a Yahoo! sikereivel, a Microsoft félretette az MSN-t, és létrehozta a Live Search szolgáltatást.
Web 2.0 – Az internetezők forradalma
A Web 2.0 megjelenésével végre a felhasználók is az internet aktív tagjaivá váltak. Az emberek már nem csak passzív nézelődőkként böngészhették a világhálót, hanem kapcsolatba léphettek egymással és a vállalatokkal is.
Az internetet egyes körökben „szuper információs autópályaként” kezdték el emlegetni, méghozzá nem alaptalanul. Az információ áramlása hatalmasat ugrott a 2000-es évek elején (ehhez az online marketing is nagyban hozzájárult), és 2004-re az online hirdetések és más internetes marketingformák csak az Egyesült Államokban 2,9 milliárd dollárt termeltek meg.
A nyomkövető sütik megjelenése szintén óriási lépés volt az online marketingesek számára. Az új technológia segítségével a webhelyek elkezdhették feljegyezni a felhasználók böngészési szokásait, hogy ezek alapján személyre szabott hirdetéseket jeleníthessenek meg nekik különféle platformokon. A technológia azóta sokat változott – a sütik sokkal aprólékosabban képesek nyomon követni a felhasználók tevékenységeit, mint eredetileg, ráadásul a webhelybeállítások, jelszavak és egyéb fontos adatok tárolására is használják őket.
A közösségi média kora
A közösségi hálózatok megjelenésére sem kellett sokat várni. Az első ilyen platform a MySpace volt, ami 2003 augusztusában jött létre, 2004 februárjában pedig a Facebook is elindult (The Facebook néven). A marketingesek hamar rájöttek, hogy ezek az új hálózatok elképesztő lehetőségeket kínálnak számukra, hogy új közönségeknek mutathassák be márkájukat és kínálatukat.
Az online népszerűsített termékek manapság bárhol, bármikor rendelkezésre állnak a vásárlók számára. Akár a Facebookon, az Instagramon, a TikTokon, a Twitteren vagy más közösségi platformokon is nézelődnek a felhasználók, temérdek reklámmal találkozhatnak, amelyek megkönnyítik számukra a termékek azonnali elérését és megvásárlását.
Az online marketing helyzete manapság
Az online piac világa folyamatosan változik és fejlődik. Egy online marketingesnek muszáj lépést tartania ezekkel, hiszen az új trendek, algoritmusok és törvények mind befolyásolhatják stratégiája hatékonyságát és márkája sikereit. Résen kell lennie, hiszen, ha nem követi az iparág fejleményeit, akkor hamar feledésbe merülhet mindaz, amiért idáig keményen dolgozott.
Kép forrása: Pexels / Pixabay