Az online marketing története a kezdetektől napjainkig

Főoldal > Az online marketing rövid története

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Az online marketing rövid története


2022/06/04
MCs

Egy olyan világban, ahol mindenkinek a zsebében ott lapul egy okostelefon, a modern technológia temérdek lehetőséget kínál a márkák és ügyfeleik közötti kapcsolatteremtésre. Manapság egyetlen szakember sem engedheti meg magának, hogy ne értsen legalább egy kicsit az online marketing alapjaihoz.


Az online marketing lényegében a termékek és szolgáltatások népszerűsítését és értékesítését jelenti valamilyen online médiumon keresztül.

A marketing online formái már évekkel ezelőtt elkezdték leváltani a hagyományos alternatívákat, és számos újonnan alapult vállalat manapság kizárólag elektronikus módon népszerűsíti kínálatát célközönségének (mert tisztában vannak az online marketing előnyeivel).



De hogyan jutottunk el odáig, hogy egyes cégek már nem is törődnek a „hagyományosnak” számító marketingformákkal (televízió, rádió, nyomtatott média)? Hogyan formálta át a digitális forradalom a marketing világát? Ezzel az evolúciós folyamattal foglalkozunk mai cikkünkben!

 

Az online marketing hajnala

Az „online marketing” fogalma először az 1990-es években kezdték el emlegetni. Ekkor terjedt el az internet a fogyasztói körökben és vette kezdetét egy új korszak a Web 1.0 jóvoltából.

A Web 1.0 lehetővé tette a felhasználók számára, hogy információkat keressenek az interneten (azonban az információk megosztására még hosszú éveket kellett várniuk). Ekkoriban még a marketingesek sem voltak biztosak az új, digitális platform jövőjében, hiszen eleinte nem volt jelen minden egyes háztartásban. Egyszerűen nem tudták, hogy megéri-e foglalkozniuk vele.

1993-ban aztán elkészült az első kattintható banner, amelyet követően a HotWired (az első kereskedelmi online magazin) bannerfelületeket vásárolt meg, méghozzá hirdetési célokból. Ettől a pillanattól kezdve a marketing lassan elkezdett átterjedni az internetre is. 1994-ben aztán egyre több technológia jött létre az online piac számára.

 

Web 1.0 – A Yahoo!, a Google és az MSN születése

Szintén 1994-ben jelent meg a „Jerry's Guide to the World Wide Web” („Jerry Útmutatója a Világhálóhoz”), amelyet Jerry Yang hozott létre. A webhely eleinte lényegében egy webhelyekből álló lista volt, és csak később alakították át keresőmotorrá – ez lett a Yahoo!

A Yahoo! működése első évében közel egymilliós látogatottságot könyvelhetett el. Ez rövidesen arra ösztönözte a márkákat, hogy megpróbálják úgy optimalizálni webhelyeiket, hogy azok minél jobb helyezéseket érjenek el a keresőmotorok találatai között. A keresőoptimalizálás, vagyis a SEO tehát szinte egyidős az online marketinggel.

1996-ban további keresőmotorok jöttek létre, mint például a HotBot, a LookSmart és az Alexa.

1998-ban aztán megjelent a Google, a Microsoft bemutatta az MSN keresőmotort, a Yahoo pedig a saját webes keresőjét.

2000-ben az internet buborék kipukkadt, és az összes kisebb keresőmotor vagy feledésbe merült, vagy megszűnt létezni, így a keresőpiac a tekintélyesebb óriások kezébe került.

Az online marketing világa 2006-ban a feje tetejére állt, amikor kiderült, hogy a keresőmotorok forgalma egyetlen hónap alatt 6,4 milliárdra emelkedett. Hogy lépést tudjon tartani a Google és a Yahoo! sikereivel, a Microsoft félretette az MSN-t, és létrehozta a Live Search szolgáltatást.

 

Web 2.0 – Az internetezők forradalma

A Web 2.0 megjelenésével végre a felhasználók is az internet aktív tagjaivá váltak. Az emberek már nem csak passzív nézelődőkként böngészhették a világhálót, hanem kapcsolatba léphettek egymással és a vállalatokkal is.

Az internetet egyes körökben „szuper információs autópályaként” kezdték el emlegetni, méghozzá nem alaptalanul. Az információ áramlása hatalmasat ugrott a 2000-es évek elején (ehhez az online marketing is nagyban hozzájárult), és 2004-re az online hirdetések és más internetes marketingformák csak az Egyesült Államokban 2,9 milliárd dollárt termeltek meg.

A nyomkövető sütik megjelenése szintén óriási lépés volt az online marketingesek számára. Az új technológia segítségével a webhelyek elkezdhették feljegyezni a felhasználók böngészési szokásait, hogy ezek alapján személyre szabott hirdetéseket jeleníthessenek meg nekik különféle platformokon. A technológia azóta sokat változott – a sütik sokkal aprólékosabban képesek nyomon követni a felhasználók tevékenységeit, mint eredetileg, ráadásul a webhelybeállítások, jelszavak és egyéb fontos adatok tárolására is használják őket.

 

A közösségi média kora

A közösségi hálózatok megjelenésére sem kellett sokat várni. Az első ilyen platform a MySpace volt, ami 2003 augusztusában jött létre, 2004 februárjában pedig a Facebook is elindult (The Facebook néven). A marketingesek hamar rájöttek, hogy ezek az új hálózatok elképesztő lehetőségeket kínálnak számukra, hogy új közönségeknek mutathassák be márkájukat és kínálatukat.

Az online népszerűsített termékek manapság bárhol, bármikor rendelkezésre állnak a vásárlók számára. Akár a Facebookon, az Instagramon, a TikTokon, a Twitteren vagy más közösségi platformokon is nézelődnek a felhasználók, temérdek reklámmal találkozhatnak, amelyek megkönnyítik számukra a termékek azonnali elérését és megvásárlását.

 

Az online marketing helyzete manapság

Az online piac világa folyamatosan változik és fejlődik. Egy online marketingesnek muszáj lépést tartania ezekkel, hiszen az új trendek, algoritmusok és törvények mind befolyásolhatják stratégiája hatékonyságát és márkája sikereit. Résen kell lennie, hiszen, ha nem követi az iparág fejleményeit, akkor hamar feledésbe merülhet mindaz, amiért idáig keményen dolgozott.

 

Kép forrása: Pexels / Pixabay




Online marketing



Legfrissebb cikkek


Felkészülés a karácsonyi marketingre
Habár még senkinek sincs igazán karácsonyi hangulata, sok kereskedő és marketinges már most az ünnepekre próbálja felkészíteni idei stratégiáját. Ez nem meglepő, hiszen a legtöbb üzletben a karácsonyt megelőző hetekre jellemző az év legnagyobb forgalma, és minél előbb kezdenek el foglalkozni ezzel a márkák, annál hatékonyabb kampányokat indíthatnak az év utolsó negyedében. Íme néhány hasznos tanács, ami segít felkészülni a karácsonyi marketingre.
A fogyasztói viselkedés hatása a marketingre
Bármilyen marketingstratégiát is szeretnél kialakítani céged vagy egy ügyfeled számára, muszáj alaposan megismerned célközönségedet. Számos kérdés vár válaszra, és mindig hasznos, ha tudod, hogy hogyan kommunikálj ideális ügyfeleiddel. Tudnod kell, hogy mire vágynak, hogy mi aggasztja őket, mik a motivációik és mi az, amit inkább szeretnének elkerülni. Nem csak az egyéni tényezőkkel kell tisztában lenned, hanem figyelembe kell venned a különböző kulturális, vallásos és társadalmi szempontokat is. Ezek mind nagyban befolyásolják, hogy hogyan reagálnak egy-egy termékre vagy szolgáltatásra. Az alábbiakban azt vizsgáljuk, hogy hogyan hat a fogyasztók viselkedése a marketingre és az üzleti tevékenységekre.
A képek keresőoptimalizálása az eredményes SEO-ért
A képek a webhelyek legfontosabb tartalomtípusai közé tartoznak, hiszen mind az olvasóknak, mind pedig a keresőmotoroknak extra információkkal szolgálhatnak az oldalak tartalmáról. A SEO-val kapcsolatban meglepően ritkán merül fel a képek keresőoptimalizálása, holott ezek a vizuális elemek webes tartalmaid fellelhetőségében is fontos szerepet játszanak.
Lorem ipsum

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Fusce sodales faucibus erat. Vestibulum imperdiet ex varius convallis pulvinar. Nullam sed augue ullamcorper, convallis quam id, dignissim enim. Vestibulum hendrerit tortor erat, vel maximus velit placerat eu. Fusce aliquam libero dolor, nec scelerisque turpis bibendum eu. Suspendisse hendrerit lectus ac magna tincidunt mollis.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Fusce sodales faucibus erat. Vestibulum imperdiet ex varius convallis pulvinar. Nullam sed augue ullamcorper, convallis quam id, dignissim enim. Vestibulum hendrerit tortor erat, vel maximus velit placerat eu. Fusce aliquam libero dolor, nec scelerisque turpis bibendum eu. Suspendisse hendrerit lectus ac magna tincidunt mollis. 

Donec egestas pharetra lacus

Fusce faucibus ornare molestie. In viverra purus eget odio sollicitudin ullamcorper. Ut aliquam ante dolor, nec ornare nunc scelerisque ac. Aliquam eget tortor pharetra, tempor libero nec, aliquet orci. Donec egestas pharetra lacus, vel venenatis est porttitor ac. Vestibulum dui ante, lacinia quis eros eu, iaculis ultrices erat. Sed faucibus in nibh eu consectetur. Sed eu tempor magna. In hac habitasse platea dictumst. 

Aenean mollis scelerisque justo nec congue.

Phasellus ultrices feugiat eros, ac hendrerit felis finibus ac. Nam consectetur magna eu eros pellentesque, at vehicula tortor malesuada. Quisque porta lacinia commodo. Morbi mollis egestas est, sed porttitor nisl tempor placerat. Aenean mollis scelerisque justo nec congue.