Hogyan váltak a linkek a SEO középpontjává?
Amikor a Google több, mint 20 évvel ezelőtt szolgálatba állt, az akkoriban még újnak számító keresőmotor az alapján rangsorolta találatait, hogy mely oldalakra hány hivatkozás mutat. Az alapvető koncepció az volt, hogy a jó minőségű tartalmakra sokan hivatkoznak, ezért érdemes őket előkelő pozícióba emelni a keresőtalálati oldalakon is.
A hivatkozások tehát afféle szavazatokként működnek a Google algoritmusa számára.
Akkor miért nem épít mindenki megállás nélkül linkeket?
Mert a Google hamar rájött, hogy ezt a rendszert nagyon könnyű kijátszani. A webmesterek elkezdtek különféle taktikákat alkalmazni, hogy minél több hivatkozást szerezzenek webhelyeikre más domainekről. Kezdetben a Google nem tudott különbséget tenni ezek között, így, ha valakinek elég ideje volt, akkor hatékonyan manipulálhatta a keresőtalálatok sorrendjét.
A Google tehát muszáj volt kiegészíteni az algoritmusát, hogy különbséget az tudjon tenni az értékes és kevésbé értékes linkek között.
Ezért van az, hogy ha manapság létrehozol egy teljesen új webhelyet, és arról kezdesz el linkelgetni más domainekre, akkor ezeknek a hivatkozásoknak szinte semmilyen értékük nem lesz a Google számára.
Egy elismert, tekintélyes, rég óta működő webhely (pl. a TheGuardian.com) hivatkozási sokkal értékesebbek, mint egy két hete létrehozott személyes blog linkjei.
Hogy derítsem ki, hogy melyek az értékesebb webhelyek?
A keresőmotorok saját titkos algoritmusaik segítségével határozzák meg a linkek értékét. A pontos módszer tehát nem ismert, az azonban köztudott tény, hogy a Google és más keresők az alábbi szempontokat is figyelembe veszi a linkek értékelésekor:
Relevancia
Ha egy pékség webhelyének marketingjéért felelsz, akkor egy pékárukkal és hasonló témákkal foglalkozó webhelyről származó hivatkozás többet ér majd, mint egy ruházati webhely linkje.
A releváns témájú webhelyekről érkező linkek segítenek meghatározni a keresőmotoroknak, hogy miről is szól webhelyed, és hogy milyen keresésekre érdemes megjeleníteni tartalmaidat a találatok között.
Ha tehát az „ügyvédi iroda Eger” keresésekre szeretnéd optimalizálni tartalmadat, akkor olyan webhelyekről lesz érdemes linkeket szerezned rá, amik Egerrel vagy az ügyvédekkel foglalkoznak.
Tekintély és bizalom
Térjünk vissza a fenti példához. A TheGuardian.com egy sokkal megbízhatóbb és tekintélyesebb webhely, mint egy ismeretlen, szinte teljesen üres, újonnan indult blog. Így a TheGuardian.com-ról sokkal értékesebb linket szerezni, mint akár több másik kisebb webhelyről egyszerre.
A helyi és nemzeti hírwebhelyek szintén tekintélyesek a Google szmeében. A SEO szakértők gyakran igyekeznek .EDU és .GOV domainekről hivatkozásokat szerezni, hiszen ezek mind tekintélyes oktatási és kormányzati források. Na persze, még az ilyen esetekben is fontos, hogy a forrás valamilyen módon kapcsolódjon a hivatkozott tartalom témájához.
Változatosság
A keresőmotorok számára sokkal értékesebb, ha egy webhely tíz megbízható domainről kap valaki 1-1 linket, mintha egy megbízható domaintől szerezne 10 hivatkozást. Ez is azt jelzi nekik, hogy az adott webhelyben többen is megbíznak.
A változatosság továbbá a linkek típusaira is vonatkozik. Többféle link szintén több bizalmat is jelent majd a keresőmotorok szemében. Értékesek lehetnek többek között:
- Blogok
- Tekintélyes linkgyűjtő webhelyek
- Közösségi médiás tartalmak (ezek nem minden keresőmotort érdekelnek)
- Véleményező, értékelő webhelyek (pl. TripAdvisor)
- Hírcikkek
- Helyi szervezetek (pl. iparkamarák) webhelyei
Megvannak a linkek – Ideje pihenni?
A linképítés a SEO része, a SEO pedig sosem tekinthető igazán befejezettnek. Habár az új, értékes linkek sokat dobhatnak egy webhely teljesítményén a keresőtalálatok között, ez az előny csupán addig tart, amíg versenytársaid utol nem érnek a linképítésben.
Előfordulhat továbbá, hogy a hivatkozó webhelyek megszűnnek, vagy valamiért kevésbé értékeli majd a róluk érkező linkeket egy keresőmotor algoritmusa.
A linképítés (vagyis a linkek megszerzése) tehát egy folyamatos feladat, amivel rendszeresen foglalkozni kell.
Kép forrása: Pexels / Kendall Hoopes