Habár a minőségi ételek és italok, illetve az ügyfélközpontú személyzet továbbra is elengedhetetlenek egy étterem fennmaradásához, az tulajdonosoknak manapság egyre hevesebb versennyel kell szembenézniük. Ez a verseny többek között az interneten is zajlik, ahol a felkészült létesítmények a közösségi médiát és a Google-t is bevetik a vendégkör bővítése érdekében.
Egy étterem hamar sikereket érhet el, ha az elégedett vendégek pozitív véleményeket és értékeléseket osztanak meg róla a Facebookon vagy épp a Google-on keresztül. Hasonlóképpen vethet véget egy étteremtulajdonos pályafutásának, ha vendéglátóhelyét a sárba húzzák a negatív visszajelzésekkel.
Ahhoz, hogy egy étterem 2022-ben kiemelkedhessen a versenymezőny zajából, egy stabil éttermi SEO stratégiára lesz szüksége. Nézzük meg, hogy miből is áll ez:
1. Helyi éttermi SEO
Ha egy szilárd helyi vendégkört szeretnél kialakítani éttermed számára, akkor erős online jelenlétre és helyi éttermi SEO-ra lesz szükséged.
Ehhez hozzáadhatod éttermedet több helyi céglistához, de a legfontosabb mind közül a Google Cégprofil. A Cégprofil adatlap (ingyenes) regisztrációja és kitöltése alapfeltétel, ha szeretnél megjelenni a Google helyi találatai között, valahányszor valaki a közeledben keres magának éttermet. Nagyon fontos, hogy alaposan kitöltsd ezt az adatlapot, és mindig naprakész információk szerepeljenek rajta.
A helyi SEO érdekében továbbá fontos, hogy mindenhol pontosan egyezzenek egymással éttermed alapadatai (név, cím, telefonszám), mert a Google többek között ez alapján ellenőrzi létesítményed hitelességét.
2. Kulcsszóstratégia
A SEO nem létezhet kulcsszavak nélkül. A kulcsszavak felkutatása során kiderítheted, hogy ideális vendégeid milyen szavakat és kifejezéseket („kulcsszavakat”) ütnek be a keresőbe, amikor éttermeket szeretnének találni a környékeden. Ezeket a szavakat kell majd elhelyezned online tartalmaidban, hogy éttermed megjelenhessen lehetséges vendégeid kereséseire.
A kulcsszavakat többféle kategóriába sorolhatod – ezek segítenek eldönteni, hogy hogyan használd őket tartalmaidban:
- Long-tail kulcsszavak: Ezek azok a 3 vagy több szóból álló kulcsszavak (pl. „kutyabarát étterem Siófok”), amelyekre ritkábban keresnek ugyan rá a felhasználók, de emiatt könnyebb is magas pozíciókban megjelenni rájuk a keresőtalálatok között. A long-tail kulcsszavak mögött továbbá általában határozottabb szándék is áll, így a kereső felhasználók közül több konvertáló vendég kerül majd ki.
- Márkás kulcsszavak: Ezek azok a kulcsszavak, amelyek közvetlenül kapcsolódnak éttermed márkájához.
- Short-tail kulcsszavak: Ezek rövidebb, általános szavak (pl. „étterem”), amelyekre többen keresnek ugyan rá, de nehezebb is előkelő pozíciókban megjelenni rájuk.
3. Véleményező platformok
Az érdeklődők előszeretettel böngészik a TripAdvisort és más véleményező platformokat, amelyeken más, korábbi vendégek osztják meg tapasztalataikat egy-egy étteremmel kapcsolatban. Sokak véleményét nagyban befolyásolják ezek a visszajelzések.
Ezek a platformok a keresőoptimalizálásban is segíthetnek, hiszen a rajtuk létrehozott adatlapok általában magasan jelennek meg a találati listák között.
4. Mobilra optimalizált webhely
Egyre többen böngészik az internetet okostelefonjukról, ezért, ha sikerre szeretnéd vinni éttermi SEO stratégiádat, akkor az ő elvárásaiknak is meg kell felelned.
Ha webhelyed nem rendelkezik reszponzív designnal, azaz nem jelenik meg és működik tökéletesen a mobilos látogatók számára, akkor rengeteg forgalomtól esel majd el, és a Google is háttérbe szorítja majd éttermedet a keresőtalálatok között.
Ehhez egy olyan webfejlesztő segítségét kell kérned, aki jártas a modern, mobilbarát, sőt, mobil-első reszponzív webhelyek kialakításában.
5. Minőségi tartalmak
Webhelyeden nem elég csak az étlapodat és az elérhetőségeidet feltüntetned. Ha minél többször szeretnél megjelenni ideális vendégeid keresésire, akkor a tartalommarketinggel is foglalkoznod kell. Azzal, hogy egy blogot indítasz éttermed webhelyén, amire aztán rendszeresen minőségi, értékes tartalmakat publikálsz, hitelesebbé teheted márkádat az emberek szemében.
Ezeket a tartalmakat a fent említett kulcsszavakkal is optimalizálnod kell, és sokat segít az is, ha közeli, releváns webhelyek is hivatkoznak rájuk. Ezek a hivatkozások afféle bizalmi szavazatok a Google és más keresőmotorok szemében – minél több webhely linkel tartalmaidra, annál magasabb pozíciókban jelenhetnek majd meg a keresőtalálatok között.
Íme néhány tartalomötlet éttermi SEO stratégiád számára:
- Receptek: Sokan keresnek recepteket az interneten, így az ilyen tartalmakkal sokak figyelmét hívhatod fel éttermedre.
- Személyzeted bemutatása: Készíts interjúkat szakácsaiddal, pincérjeiddel, és személyzeted többi tagjával, akik lehetővé teszik éttermed működését.
- Gondolatvezető tartalmak: Ezek azok a szakmai témájú tartalmak, amelyekkel szaktekintélyként pozícionálhatod magadat vagy éttermed márkáját a vendéglátás területén.
- Hírek: Minden olyan bejelentés, újdonság és egyéb tudnivaló, ami hasznos információ lehet vendégeid számára. Ez lehet például éttermed bővítése, új fogások az étlapon, tervezett leállások, és így tovább.
Kép forrása: Pexels.com / Live on Shot