Mi az a szezonális marketing?
A szezonális marketing olyan kampányokra és tartalmakra utal, amelyek csupán az év bizonyos időszakaiban relevánsak. Ilyenek például a rendezvényekhez készített kampányok, az ünnepi kampányok és így tovább. Ezek a kampányok általában rövid ideig futnak, de ez idő alatt viszonylag nagy az érdeklődés irántunk.
Szezonális tartalmaknak számítanak például:
- Eseményekhez & rendezvényekhez kötött kampányok, úgymint az iskolakezdés, sportesemények stb.
- Ünnepi kampányok, úgymint a karácsony, a húsvét, az anyák napja stb.
- Évszakokhoz kötött kampányok, úgymint a tavaszi kollekciók bevezetése, a nyári vakációk stb.
- Trendekhez kötött kampányok, úgymint a felkapott popkulturális témák, virális események stb.
A szezonális marketing előnyei
Mivel a szezonális tartalmak időérzékeny, felkapott témákkal és eseményekkel foglalkoznak, általában nagy és kedvező arányban konvertáló forgalmat vonzanak be rövid idő alatt. Ez többek között annak köszönhető, hogy gyorsan terjednek az emberek között, azaz könnyedén válnak virálissá.
A szezinális tartalmak továbbá általában egy résközönséget céloznak meg, tehát enyhébb verseny jellemzi őket, mint az örökzöld tartalmakat.
Szűk célzásuk miatt a szezonális tartalmak gyakran használnak long tail kulcsszavakat, ami a keresőoptimalizáláshoz is hozzájárul.
A szezonális marketingre jellemző kihívások
A szezonális tartalmak csupán egy korlátozott ideig relevánsak és érhetők el, tehát rövidebb az élettartalmuk.
A szezonális kampányok során folyamatosan új, felkapott tartalmakat kell létrehozni és megosztani, hogy egy márka releváns maradhasson közönsége számára.
A szezonális kampányokat nem csupán megtervezni muszáj előre, hanem arra is oda kell figyelni, hogy minden határidőt betarts az új tartalmak elkészítésével és publikálásával kapcsolatban.
A szezonális tartalmakat általában nem lehetséges később újra felhasználni más formákban vagy más célokra.
Mi az az örökzöld marketing?
A szezonális marketinggel ellentétben az örökzöld marketing és az örökzöld tartalmak hosszútávon relevánsok maradnak, és nincs „lejárati” határidejük. Egy örökzöld tartalmat általában elég egyszer létrehozni, és onnantól kezdve akár korlátlan ideig is új érdeklődőket vagy ügyfeleket szerezhetnek egy márka számára.
Szezonális tartalmak például:
- Termékeket és szolgáltatásokat jellemző tartalmak, úgymint termékek adatlapjai stb.
- Oktató jellegű és tájékoztató tartalmak, úgymint útmutatók, esettanulmányok stb.
Az örökzöld marketing előnyei
Az örökzöld tartalmak akár évekig is relevánsok maradhatnak és folyamatos forgalmat vonzhatnak egy márka webhelyére, a szezonalitástól és trendektől függetlenül. Ez hosszabb élettartamot biztosít az örökzöld tartalmak számára.
Az örökzöld tartalmakat általában a későbbiekben is újra lehet hasznosítani más formákban.
Az örökzöld tartalmakat nem kötik határidők, ezért annyi időt lehet szánni az elkészítésükre, amennyit csak szükséges.
Az örökzöld marketingre jellemző kihívások
Az örökzöld tartalmakra általában nagyobb verseny jellemző, hiszen rendszerint sok más hasonló tartalom is megtalálható az interneten. Az örökzöld tartalmak elkészítése előtt utána kell nézned, hogy milyen egyéb tartalmak foglalkoznak az adott témával, hiszen csak így biztosíthatod, hogy valami újat, eredetit és értékeset készíts közönséged számára.
A fokozott verseny miatt az örökzöld tartalmakat rangsorolni is nehezebb a keresőtalálatok között, hiszen gyakrabban épülnek általános kifejezésekre.
Egyes tartalmak csak akkor örökzöldek, ha rendszeresen frissítik őket naprakész információkkal és adatokkal. Ez rendszeres kutatómunkát és módosításokat igényel majd.
Örökzöld és szezonális marketing – Melyiket válasszam?
Mint láthatod, mindkét marketingtípusnak megvannak a maga előnyei és kihívásai. Éppen ezért ajánlott egy olyan kiegyensúlyozott marketingstratégiát összeállítani, ami rendszeresen foglalkozik örökzöld tartalmakkal, de készen áll a szezonalitásra is.
Ezért olyan fontos általában egy évre előre elkészíteni egy komplett marketingstratégiát. Az örökzöld tartalmakat néhány hétre vagy hónapra, míg a szezonális kampányokat akár fél évre előre is meg lehet tervezni, hogy semmit se kelljen az utolsó pillanatra hagyni. Mindemellett fontos egy olyan rugalmas stratégia kialakítása, ami képes igazodni a váratlan eseményekhez és trendekhez is.
A kép forrása: Pexels.com / picjumbo.com