Ahhoz azonban, hogy megértsd, hogy miért jöttek létre a különböző etikus és etikátlan SEO technikák, először is tudnod kell, hogy mit takar maga a SEO kifejezés. Mai cikkünkben ezekről a fogalmakról lesz szó.
A SEO lényege
A SEO, vagyis a keresőoptimalizálás célja, hogy egy webhely minél fellelhetőbb, láthatóbb legyen a keresőmotorok (pl. a Google) találatai között. Minél jobban optimalizált egy webhely (vagyis minél „erősebb” a SEO-ja), annál előkelőbb pozíciókat érhet majd el a keresőtalálatok között, és annál több felhasználó figyel majd fel az adott márkára is. Ez több üzleti lehetőséget kínál, ami előbb-utóbb nagyobb bevételt hoz majd a márka számára.
A SEO segítségével továbbá szaktekintélyként is pozícionálhatod márkádat. Minél gyakrabban és minél magasabb pozíciókban jelensz meg tartalmaiddal a szakterületedhez kapcsolódó kifejezésekre, annál inkább látni fogják az emberek, hogy egy megbízható, hiteles szakértővel van dolguk (hiszen a Google is az elsők közé sorolt be).
A keresőoptimalizálás tehát egy rendkívül értékes, sőt, nélkülözhetetlen marketingforma, amely nélkül manapság egyetlen modern cég sem rúghat labdába az online környezetben.
Az etikus SEO és az etikátlan SEO szétválása
Mindenki szeretne tehát az első találatok közé kerülni, az azonban már más kérdés, hogy ki milyen módszerekkel igyekszik elérni ezeket az előkelő pozíciókat.
Az évtizedek során számos SEO technika terjedt el, amelyek végül etikusnak, vagy etikátlannak bizonyultak. Ezeket meglehetősen könnyű megkülönböztetni egymástól: vannak, amiket elfogadnak a keresőmotorok, és vannak, amiket nem.
Szóval egész pontosan mit is takar az etikus és az etikátlan SEO?
Mi az az etikus SEO?
Az etikus keresőoptimalizálás azokra a SEO módszerekre utal, amelyek betartják a keresőmotorok szabályait, és amelyekkel becsületesen lehet előkelő rangsorolásokat elérni a találati oldalaikon. Ezeket „white hat” SEO technikáknak is szokás nevezni.
Etikus SEO technikák például:
- Releváns kulcsszavakkal kiegészített hasznos tartalmak egy webhelyen.
- Minőségi visszahivatkozások, amelyek más, tekintélyes domainekről mutatnak az adott webhely tartalmaira. Ezek nem vásárolt, hanem kiérdemelt, hiteles hivatkozások.
- A webhely rendszeres frissítése új, releváns tartalmakkal.
- Egy könnyedén hozzáférhető webhelytérkép feltöltése a keresőmotorok számára, hogy azok gyorsan és egyszerűen feltérképezhessék a webhely legfontosabb tartalmait.
Mi az az etikátlan SEO?
Az etikátlan keresőoptimalizálás olyan SEO módszereket foglal magába, amelyek célja megtalálni és kihasználni azokat a kiskapukat, amelyek segítségével minimális erőfeszítéssel érhetők el magas rangsorolások a keresőtalálati oldalakon. A keresőmotorok természetesen nem nézik jó szemmel ezeket a technikákat, hiszen sértik a szabályaikat.
Az etikátlan SEO lényegében csalásnak is tekinthető, és eredményei általában csak rövid ideig tartanak (amíg a keresőmotorok algoritmusai meg nem büntetik az etikátlan webhelyt).
Ha egy marketinges irreális eredményeket ígér (például első hely bármilyen kulcsszóra egy hét alatt), akkor garantáltan etikátlan, vagy „black hat” SEO technikákkal igyekszik majd elérni ezeket, ami hosszútávon többet árt majd webhelyednek, mint amennyit rövidtávon segítene.
Etikátlan SEO módszerek például:
- A szövegek elrejtése (apró betűméret, a háttérbe olvadó betűszín, más elemek mögé helyezés stb.)
- A hivatkozások elrejtése (a szövegkörnyezetbe olvadó szín és stílus stb.)
- Automatikus lekérdezések használata a keresőmotorok engedélye nélkül.
- Kulcsszúhalmozás, azaz a kulcsszavak túlzott, gyakori, indokolatlan használata.
- Javascripttel végzett átirányítások, amelyek más tartalomra irányítják a keresőmotorokat, mint a felhasználókat.
- Többször előforduló, vagy akár lopott tartalom használata.
- Automatikusan gyártott tartalom használata.
- A hivatkozások vásárlása.
- Kapuoldalak használata, amelyek más tartalmakra irányítják a felhasználót, mint amit az eredeti hivatkozás ígért.
Fontos észben tartani, hogy a legtöbb régen használt etikátlan SEO módszert manapság már könnyedén kiszűrik a keresőmotorok algoritmusai, így egyáltalán nem is érdemes próbálkozni velük. Egy tapasztalt online marketing ügynökség ismeri a helyes technikákat, és biztosítja, hogy webhelyed ne kerülhessen bajba az ilyen etikátlan SEO módszerek miatt!
Kép forrása: Pexels / Kindel Media