1. Kérd ki vendégeid véleményét
Az online vélemények értéke vitathatatlan, és a vendégek általában előszeretettel osztják meg őket – némelyiküknek azonban szüksége lesz némi biztatásra. Ez azt jelenti, hogy a vélemények kikérése éttermi marketing stratégiád része kell, hogy legyen.
Ezt többféleképpen is megteheted:
- Helyezz el egy QR-kódot és egy rövid hivatkozást éttermed több pontján is, amik a legfontosabb platformokra (általában a Google Cégprofilra) mutatnak.
- A QR-kód és a hivatkozás szerepeljen webhelyeden, közösségi platformjaidon, étlapodon, a számlákon és egyéb felületeken is.
- Kérd meg vendégeidet személyesen, hogy értékeljék éttermedet.
- Időnként közösségi bejegyzéseidben is emlékeztetheted erre követőidet.
2. Válaszolj a véleményekre
Az éttermed kialakított nyilvános képet az is nagyban befolyásolja, hogy válaszolsz-e vendégeid véleményeire, és persze, hogy hogyan. Íme néhány hasznos tipp ehhez:
- Fejezd ki háládat, amikor a pozitív véleményekre válaszolsz. Mutasd meg, hogy nagyra értékeled az emberek visszajelzését, hogy ezzel másokat is erre ösztönözz.
- Illedelmesen reagálj minden negatív véleményre, lehetőleg minél gyorsabban. Ez után keresd fel a vendéget egy privát csatornán, és próbáld diszkréten elintézni a problémát.
- Köszönd meg mind a pozitív, mind pedig a negatív véleményeket.
3. Készíts email hírlevelet
Éttermed hírlevelében értesítheted feliratkozóidat az új fogásokról, a közelgő eseményekről, kiküldhetsz kuponokat, megoszthatod vendégeid történeteit, és így tovább. Ne hidd, hogy ezzel hetente kell foglalkoznod, a legtöbb feliratkozó ugyanis kifejezetten zavarónak véli, ha túl gyakran kap hírleveleket. Elég lesz tehát havonta egy hírlevelet összeállítani.
4. Alakítsd át közösséggé éttermed Facebook oldalát
Egy erős közösségi médiás jelenlét sokat számít az online marketingben, főleg a vendéglátásban, amire óriási verseny jellemző. A legnagyobb közösségi platform természetesen a Facebook, szóval íme néhány tipp, hogy hogyan hozhatod ki belőle a legtöbbet étterem marketing terén:
- Bánj vele adatlapként: A Facebook akár egy éttermi adatlapként is funkcionálhat, ha megfelelően töltöd ki az oldalon rendelkezésedre álló mezőket. E mellett ösztönözd vendégeidet arra, hogy írjanak ajánlást Facebook oldaladon, és persze ügyelj rá, hogy mindig minden információ naprakészen szerepeljen rajta.
- Posztolj rendszeresen: Tölts fel szakácstippeket, oszd meg a vendégek által készített nyilvános képeket, vezesd fel a közelgő rendezvényeket, értesítsd követőidet a különleges ajánlatokról és így tovább.
- Kommunikálj követőiddel: Ösztönözd őket beszélgetésre, válaszolj vagy reagálj a hozzászólásaikra, és összességében légy közösséged aktív tagja.
- Változtasd meg borítóképedet szezonális gyakorisággal.
5. Indíts hűségprogramot
A hűségprogramok pontrendszerrel, játékokkal és egyéb interaktív lehetőségekkel ösztönzik arra vendégeidet, hogy újra és újra visszatérjenek éttermedbe. Kialakíthatsz szinteket is, amiket a tagok adott pontmennyiségek összegyűjtésével érhetnek el, és amelyek egyre jobb ajándékokat és kedvezményeket kínálnak, minél többször térnek be hozzád vendégeid.
Ha nincs kedved alkalmazásokkal bajlódni, akkor akár lyukkártyákat is bevezethetsz. Ezek kevésbé interaktívak, de ugyan úgy jelképezik, hogy nagyra értékeled vendégeid kitartó hűségét.
6. Foglalkozz a helyi SEO-val
Habár az éttermedről elérhető online információk, illetve a kereső felhasználók IP címe alapján a Google képes meghatározni, hogy mely helyi keresésekre jelenítse meg éttermedet, ezek még egyáltalán nem garantálják, hogy előkelő pozíciókban is jelensz majd meg a találatok között. A sikerekhez helyi SEO-ra, vagyis helyi keresőoptimalizálásra lesz szükséged:
- Regisztráld éttermedet a legnagyobb adatbázisokba és könyvtárakba.
- Ágyazz be egy Google Térképet webhelyed „Kapcsolat” oldalán.
- Rendszeresen publikálj olyan tartalmakat éttermed webhelyén, amelyek a környékeddel kapcsolatos, helyi jellegű kulcsszavakat tartalmaznak.
- Szerezz hiteles online véleményeket éttermed Google Cégprofil adatlapjára.
- Győződj meg róla, hogy éttermed alapadatai (név, cím, telefonszám) minden felületen karakterről-karakterre pontosan egyezzenek egymással az interneten. A Google nem szereti, ha ezek az adatok nem passzolnak a különböző webhelyeken.
7. Használj fizetett hirdetéseket
A Google és a Facebook fizetett hirdetéseivel gyorsan és hatékonyan prezentálhatod éttermedet ideális vendégeidnek. Ha fizetett médiával szeretnéd kiegészíteni éttermi marketingstratégiádat, akkor:
- Használj helyi célzást, hogy csak a közelben tartózkodó felhasználóknak jelenjenek meg hirdetéseid (elkerülve ezzel a felesleges kattintások költségeit).
- Ne felejtsd el mobilra is optimalizálni reklámjaidat, hiszen sokan már csak okostelefonjukat használják az internet böngészésére, főleg, ha út közben keresnek éttermet maguknak a közelben.
A Google Ads számos mobilhirdetési opciót kínál, amelyekkel a legtöbbet hozhatod ki a hirdetéseidre szánt költségkeretből. Például beállíthatod, hogy ebédidőben nagyobb ajánlatokat vagy hajlandó tenni, így sokkal valószínűbb, hogy megjelensz majd a találatok között.
8. Indíts blogot
Egy blog rengeteget segíthet egy közösség kiépítésében, illetve a vendégeiddel való kapcsolattartásban. Éttermed blogján egy egyedi hangot, személyiséget alakíthatsz ki éttermed számára, illetve kísérletezhetsz azzal, míg rá nem találsz a megfelelő stílusra. Megoszthatod továbbá sikereidet és problémáidat, vicces vagy épp sikertörténeteket, recepteket és minden egyebet, ami érdekelheti ügyfeleidet.
Egy blog egyáltalán nem kell, hogy összetett projekt legyen. Nem kell napi szinten új bejegyzéseket írnod rá, habár mindenképpen fontos, hogy legyen egy olyan ütemterved, amit folyamatosan tudsz követni (pl. heti egy bejegyzés, minden szerdán). Persze, ha valamilyen rendkívüli bejelentést szeretnél tenni, akkor ne várj több napot ezzel.
9. Foglalkozz az offline marketinggel is
Habár az online marketing manapság népszerűbbnek számít, a hagyományos, „offline” étterem marketing taktikákról sem szabad elfeledkezni, hiszen még mindig hatékonyak lehetnek egy helyi étterem számára:
- Képeslapok
- Szeretetcsomagok
- Ingyenes kóstolók
- Helyi televízióban, rádióban, újságokban feladott hirdetések
Kép forrása: Pexels / Lawrence Suzara